torsdag 16. januar 2014

BARNEBARN

BARNEBARN

Den beste varmen jeg kjenner
er den som gir hjertet mitt varme.
Som er der som trofaste venner,
og som alltid har lindrende armer.
Jeg har så mye av dette,
et minne, et ord jeg har fått,
en rullestein i hånden min,
en sti der hvor noen har grått.
Det beste får du på kjøpet,
helt gratis som dufter og vann.
Det beste i livet har ingen plan,
det beste det må jeg røpe,
er møte med barnebarn!


Bak en bakketopp i livet,
lo de i skumrings- kvelden.
Når forventninger turde hvile,
du tok av på stien til Eden.  
Der møtte du dem, en bukett
med fletter, skrubbsår og fregner,
og smil og øyne som skinner,
som solen selv når det regner.
Det beste får du om kvelden,
når du har tid til å lytte
på ord som tiner opp telen,
og løsner band du knyttet.


Ja, jeg vandrer på Paradis – stier.
Mitt følge er lystig som våren.
Det triller av latter fra lier,
fra fuglenes sang og fra bekken.
De små har sin egen sang.
hver enkelt tone jeg hører.
Jeg setter dem ømt i samklang.
en fryd for bestefar-ører!
Barnebarn lager de linker,
som samler lys før du flytter.
De er de siste som vinker,
de er de siste som lytter!


Hans Anton Grønskag

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar