tirsdag 22. oktober 2013

Munch 7

Etter mange rastløse år, mange steder i Europa, slo Munch seg ned i hjemlandet for godt igjen i 1909. I 1916 kjøpte han eiendommen Ekely utenfor Kristiania (Oslo), hvor han ble boende fram til sin død i 1944. Eiendommen var stor og hadde tidligere blitt brukt som gartneri. De frodige omgivelsene med bønder i arbeid, hester og åpne jorder utviklet seg raskt til å bli sentrale motiver i Munchs bilder fra denne tiden.



Tidligere, i 1897, hadde Munch kjøpt seg et lite hus i Åsgårdstrand ved Kristianiafjorden, som han et sted kommenterer slik: ”Å gå her er som å gå blant bildene mine. Jeg får slik lyst til å male når jeg går i Åsgårdstrand.” Den buktende strandlinjen og trekronene som gjenspeiles i vannet, kjenner vi igjen fra andre landskapsskildringer. Linjenes rytmer kan knyttes til samtidens art nouveau-stil. Rekkverkets diagonal minner om Skrik, men her fanges de skråstilte perspektivlinjene opp av den horisontale hvite hagemuren.



Maleriet innevarsler en ny epoke i Edvard Munchs kunstnerskap. Det ble malt like etter århundreskiftet 1900, etter at Munch hadde mottatt inntrykk av renessansens monumentalkunst på en reise i Italia. 

I og med at Munch rakk å bli en forholdsvis gammel mann, ser man at han rakk å få et avklart forhold til de sterke opplevelsene han bearbeidet i de mer ekspresjonistiske bildene.

I monumentalbildene i Universitetets aula, er det vitalitet og livsmot som preger strøkene til den gamle mester!



Edvard Munch døde barnløs i sitt hjem på Ekely 23. januar 1944.

Like etter den tyske okkupasjonen hadde han endret sitt testamente. Okkupasjonsmakten skal ha truet med å beslaglegge eiendommen hans, og han var bekymret for maleriene, som han betraktet som sine barn. Edvard Munchs testamente av 18. april 1940 er et vitnesbyrd på hvordan han forsøkte å sikre sitt livsverk for ettertiden. Han testamenterte hovedparten av sine verker til Oslo kommune. Enkelte verk som Munch hadde testamentert til sin søster Inger Marie Munch, fikk kommunen etter hennes død i 1952. Først i 1963 ble Munch-museet åpnet.


Munchs testamente av 18.april 1940 s1.



Tre måneder etter Edvard Munchs død var skifteretten samlet på Ekely for å registrere boet. Det er ingen tvil om at det var en kunstmaler det ble skiftet etter, med løsøre som to staffelier, 200 meter malerlerret og to litografiske maskiner. Men her var også eiendeler som redskaper, møbler, ei slakteku, 8 høner og en hane!

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar